به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، حسن عباسی عصر امروز در تالار فجر دانشگاه شیراز در نشست «چالش‌ های استراتژیک جمهوری اسلامی» که به همت انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت که در زیر به صورت مشروح سخنان وی آمده است:


زمانی که به مباحث آینده شناسی نگاه می‌کنیم به طرح‌ها و برنامه‌های 20 تا 50 ساله بر می‌خوریم.


ملتی که امکان دسترسی به افق‌های آینده را داشته باشد قطعا در آینده موفق عمل می‌کند.


امروز طرح‌ها و برنامه‌های دراز مدت با جوانان کشور به بررسی گذاشته می‎شود؛ این در حالی که این مهم در دیگر کشورها به چشم نمی‌خورد.


آنچه که در نسل ما پس از دوره جنگ تحمیلی رخ داد نوعی روزمرگی در ساز و کار آنان مشاهد می‌شود، اگر نتوانیم نسل بعد را صاحب چشم انداز عمیق و دقیق کنیم قطعا باخته‌ایم؛ امروز دوران آزمون و سعی و خطا گذشته است


عنوان دهه چهارم به دهه پیشرفت و عدالت، عنوانی شعاری نبود؛ چرا که باید زیرساخت‌های پیشرفت به وجود می‌آمد.


در طول 35 سال گذشته حرکت‌های رو به جلو در کشور برداشته شده اما کافی نیست و حاکی از این است که با این منابع عظیم موجود در کشور باید بیشتر از اینها پیشرفت می‌کردیم، علت این مهم این است که یا نظام برنامه‌ریزی ما مخدوش بوده و الگوی مطلوب پیشرفت نداشته‌ایم و یا مبانی نظری ما مخدوش بوده است.


انواع ساز و کارهای سه ریشه‌ای در مبنای معرفت مدرن، پارادایم معرفت امروزی است که ساختاری سه وجهی و ریشه در درخت فلسفه دارد.


شاهکار قرآن در سندیت‌های توحیدی است، یعنی همه ساز و کارها در این سندیت صفر است و حد وسط ندارد و به طور کلی همه چیز مطلق است.


در سندیت توحیدی، حیات و زندگی چیزی جز تشخیص حق و باطل توسط انسان نیست.


اندیشه چینی در سندیت توحیدی دچار اشکالی اساسی است.


اگر اندیشه و مبانی ما سندیت توحیدی نشود، امکان ساختن جامعه توحیدی نداریم.


وقتی صحبت از اعتدال ناب می‌شود این است که مسیر دقیق را شناسایی کنیم.


وقتی متدولوژی اشکال داشته باشد و الگوی غلط  را به اندیشه وارد کنیم آن را به اشتباه خط و جهت داده‌ایم.


امروز در جامعه با سیل عظیمی از انیمیشن‌هایی رو به رو هستیم که مصرانه اندیشه سندیت چینی را القا می‌کنند.


هر کس در دورن خود ضرورت دارد که وجه شرع داشته باشد اگر کسی آن را زدود، ابله می‌شود.


آنچه غربی‌ها مطالعه می‌کنند رو گرفت طبیعت و جعل است.


زمانی که پاردایم معرفتی خود را اصلاح کنیم نظام اجتماعی صحیحی را می‌توانیم رقم بزنیم.


روش سندیت در معرفت به بن‌بست رسیده و امروز آن را می‌بینیم.


دانشجویانی که مربوط به آینده تمدن کهن ما هستند و میراث‌دار خاندان عصمت و طهارت - باید بدانند که معرفت چگونه رقم می‌خورد، اگر این محقق شد می‌توانیم الگوی مطلوبی را ارائه کنیم.


خوشبختانه دانشجویان ما در دهه پیشرفت و عدالت بن مایه‌های نگاه معرفتی را در سال‌های اخیر در پایان نامه‌های کارشناسی ارشد دکترای خود آفریده‌اند.


امروز هشت کشور جامعه سازی خود را تمام کرده‌اند که عمدتا جزء کشورهای غربی هستند و در آسیا هنوز یک مورد به وجود نیامده است.


بخشی از دولت سازی و ملت سازی در ایران اتفاق افتاده و امروز در مرحله وصل این دو مورد قرار داریم.


ایران با دو مرحله نظام سازی و ملک سازی برای جامعه سازی فاصله دارد. ما از رفتار توده‌ای خارج شده و تبدیل به چینش ملت شده‌ایم.


ما در قضیه جامعه سازی مرحله نظام سازی را آغاز کرده‌ایم اما مشکل امروز ما این است که هنوز نظام سازی به وقوع نپیوسته است.


نظام سازی در ایران از سال 90 اغاز شده اما باید در 30 سال آینده این پروژه‌ها را تمام کنیم.