به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجت‌الاسلام نبویان در جمع مسئولین بسیجی حوزه های محلات و فعالان بسیجی در حسینیه امام خمینی در مشهد گفت: شعار جمهوری اسلامی ایران دارای چهار بند استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است.


وی با بیان اینکه تنها می‌خواهم مقوله استقلال را باز کنم افزود: زمانی سفارت‌خانه‌های کشورهای زورگوی امریکا و اسرائیل برای ما شاه یعنی بالاترین مقام مملکت را تعیین می‌کردند.


وی ادامه داد: اسم رضاشاه کافی بود که مو را بر بدن مردم راست کند و همین رضا شاه به دستور این دولت‌های به جزیره موریس تبعید و در آنجا زندگی خود را به پایان رساند.


این نماینده مجلس با بیان اینکه 45 مستشار امریکایی در ایران هر آنچه دلشان می‌خواست انجام می‌دادند افزود: زمانی که یکی از این مستشاران که بر بنادر نفتی ما نظارت داشت قصد ترک ایران در دم‌دم‌های انقلاب را داشت در پاسخ به هدیه شاه که به او قالیچه داده بود جعبه دستمال کاغذی‌های توالت خود را داد این یعنی اوج حقارت شاه ایران و ایرانی.


این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به توافق‌نامه ژنو اشاره کرد و افزود: امروز دولت جدید توافقنامه‌ای را امضاء کرده است که با استقلال و عزت مردم ما ضربه وارد کرده.


حجت الاسلام نبویان با بیان اینکه پنج جلسه با عراق‌چی دو جلسه با ظریف و دو جلسه با خانم افخم در خصوص مذاکرات جلسه داشتیم گفت‌: اما در نهایت پس از صد ساعت مطالعه برنامه مشترک اقدام فهمیدم که عزت واستقلالمان را خدشه‌دار کرده‌ایم.


وی ادامه داد: سخنرانی شب گذشته مقام معظم رهبری تأکید بر استقلال بود آنچه که در این توافقنامه مورد هجمه دشمن قرار گرفته است.


این نماینده مجلس به بیانات مقام معظم رهبری در ابتدای ژنو یک و دو اشاره کرد و یادآور شد:‌ مقام معظم رهبری در دو جا فرمودند حرکت تیم هسته‌ای به جا نبود، یک تلفنی که جناب روحانی به اوباما و یا اوباما به او زده که هنوز حقیقتش مشخص نیست و دو طولانی شدن مذاکره ظریف با جان کری.


نبویان از قول آقای عراقچی گفت جناب عراقچی در جلسه ای که با ایشان داشتم به من گفت طرح ما در ابتدا سه مولفه داشت یک اینکه اینها بگویند گام اول چیست دوم گام نهایی را برای ما مشخص کنند و سوم اینکه هدف از مذاکره برای هر دو طرف روشن شود.


وی از قول عراقچی ادامه داد: آنچه که ما به دنبال آن بودیم یک بازی برد برد بود برد غربی‌ها این بودکه یقین پیدا کنند که ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و برد ما در دو نقطه نهفته بود اینکه پرونده ما از شورای امنیت برگردد به صورت عادی و اینکه تحریم‌ها را بررسی کند.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به 190 کشور الزام شده به تحریم ایران اشاره کرد و گفت: آقای عراق و تیم مذاکره کننده معتقد است تحریم نفت، بانک، کشتیرانی، هواپیمایی، 600 شخصیت حقوقی و شرکت‌های ما به دلیل قطع‌نامه‌های شورای امنیت است.


وی با بیان اینکه مردم ما باید بدانند تحریم‌ها سه بخش دارد افزود: اولین بخش تحریم بعد بین‌المللی آن است که شورای امنیت 190 کشور را بر علیه ما الزام کرده است نوع دوم تحریم حرکت یکجانبه از سوی امریکاست و نوع سوم آن نیز از آن اتحادیه اروپا می‌باشد.


عضو کمیسیون آموزشی مجلس با اشاره به بیان ظریف در صحن علنی مجلس بر اساس اینکه تحریم‌های مشکل ساز همان تحریم های شورای امنیت است افزود: ظریف در صحن مجلس گفت تحریم‌های امریکا کاغذ باطله‌ای بیش نیست و مشکل ما تحریم‌های شورای امنیت است.


نبویان خطاب به مسئولین بسیج حوزه گفت: واجب است شما بدانید شما ملتی که انقلاب کردید که بودجه امروز دولت با مبلغ 793 میلیارد تومان بسته شد.


وی در ادامه به چگونگی بودجه بندی در کشور اشاره کرد و افزود: بودجه دارای دو بخش است عمومی و بودجه شرکت های دولتی ، بودجه عمومی یعنی حقوق کارمندان یک سال مملکت است و علاوه بودجه‌های عمرانی و ....


نماینده مجلس بودجه مورد نیاز در خصوص حقوق کارمندان را 210 تا 220 میلیارد تومان دانست و افزود: باید پرسید که این بودجه از کجا تأمین می‌شود و درآمد دولت از کجاست؟


وی سه چهارم بودجه محل تأمین بودجه را از فروش نفت و میعانات عنوان کرد و افزود: علاوه بر این صادرات غیر نفتی مانند پست و زعفرانه و ... و همچنین مالیاتی که از مردم می‌گیریم و امسال ده الی 20 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است راه‌های تأمین بودجه می باشد.


نبویان به شیوه تأمین بودجه در سال‌های قبل تحریم اشاره کرد و گفت: ما برای تأمین بودجه نیاز داریم روزانه 2 میلیون 700 بشکه نفت بفروشیم، من بدون مبالغه بگویم از دو تیرماه گذشته تا به الان که صحبت می‌کنم امریکا اجازه نداده است یک دانه کشتی نفتی وارد اسکله ایران شده و یک قطره نفت از کشور ببرد.


وی ادامه داد: من در جلسات غیرعلنی مجلس در زمان احمدی‌نژاد اشک را در چشمان وزیران ایشان دیدم، آقای قاسمی وزیر نفت احمد نژاد تقریبا هفته ای یک دو بار به مجلس می‌آمد و می گفت ما یک دانه کشتی بیشتر نداریم که تا محموله نفت ما را ببرد و بیاورد یک ماه طول می‌کشد.


عضو کمیسیون آموزشی مجلس بابیان اینکه جمع‌بندی این تحریم نفتی مشخصا کمبود بودجه در داخل کشور است گفت: در حال حاضر امریکا اجازه داده است تا ما 650 تا 700 هزار بشکه نفت که همراه با میعانات گازی چیزی قریب به یک میلیون بشکه می‌شود صادر کنیم و این تا آن سقف مورد نظر هنوز فاصله دارد.


این نماینده مجلس با بیان اینکه مشکل تحریم نفتی نیست بلکه تحریم بانکی است افزود: من در جلسه‌ای با یک اقتصادان در مجلس این را فهمیدم که تحریم بانکی یعنی شما دردبه در نیازمند نقد کردن چک  خود از بانک باشید و تمام بانک‌های استان خراسان رضوی تعطیل باشد.


نبویان با انتقاد از بی‌رحمی امریکا واروپا نسبت به ایران گفت: از دو تیرماه گذشته تا به امروز کل بانک‌های دنیا را به روی ایران تعطیل کرده‌اند و ایران مجاز نیست یک دلار از طریق بانک جابه‌جا کند.


وی با طرح سوال که گناهمان چیست و چرا امریکا این همه با ما دشمنی می‌کند ابراز داشت:‌ ما اکنون برای جابه‌جایی پول خود مجبوریم که پول‌ها را در چمدان ریخته و به دولت بیاوریم.


این نماینده مجلس سوریه را برای ما بسیار ارزشمند دانست و بیان داشت‌: خط مقدم ما در منطقه سوریه است، مردم سوریه برای من و شما در حال کشته شدن هستند و آنها دارند تقاص حقانیت ما را می‌پردازند.


نبویان به انتقاد از برخی از افراد که ایران را امتیاز دهنده به سوریه می‌دانند ابراز داشت: اینکه برخی به قول امام خامنه‌ای بی جیر و مواجب حرف دشمن را می‌زنند یاوه گویی بیش نیست این سوریه است که دارد برای ما هزینه می‌دهد نه ایران.


وی به آخرین روزهای دولت احمدی‌نژاد اشاره کرد و بیان داشت:‌ پوتین در سه ماه آخر ریاست جمهوری احمدی‌نژاد به او گفت: درب تمام بانک‌ها روسیه به سوی تو باز است و از سال 2010 تا به امروز حدود چهار سال است که چین و روسیه اجازه نمی‌دهند قطعنامه‌ای در شورای امنیت علیه ما صادر شود.


وی به صحبت‌های عراقچی گریز زد و بیان داشت: عراقچی به من گفت در ابتدای وارد شدن ما برای رسیدن به یک توافق مشترک آقای ظریف و آقای اشتون در یک صبحانه کاری با هم شرکت کردند، خانم اشتون در سر میز صبحانه کاغذی را روی میز گذاشت و خطاب به ظریف گفت ما در نشت ژنو توافق به دنبال راهکاری هستیم و این متن پیش نویس توافقنامه است که اروپایی‌ها نوشته‌اند.


عضو کمیسیون آموزشی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عراقچی گفت ظریف نامه اشتون را نپذیرفت ادامه داد: عراقچی در آن جلسه به ما توضیح داد که به یکباره مذاکره ما با خانم دیگری به نام وندی شرمن به سرعت جلو افتاد و برای من جای سوال بود که این سرعت به چه علت شکل گرفته است.


نبویان از زبان عراقچی بیان داشت: ما در 90 درصد مذاکرات با شرمن به توافق رسیدیم و تنها ده درصد اختلاف داشتیم و شرمن که دید قضیه تقریبا حل شده می باشد به جان کری زنگ زد تا برای بستن این قرار داد به ژنو بیاید.


وی در ادامه با بیان اینکه عراقچی گفت: جان کری عصر جمعه خودش را به ژنو رساند افزود: ما برای مذاکره با کری در جلسه‌ نشستیم و کری گفت من عصر جمعه آمدم زیرا صبح رفتم دیدن نتانیاهو.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به مذاکره‌کنندگان گفت: اینکه می‌گوید اسرائیل اگر توافقنامه مکدر است دیگر چه صیغه‌ای است درحالی که در مذاکرات ژنو شما امنیت کامل را در بستن درب نیروگاه های هسته‌ای ما به اسرائیل داده‌اید.


نبویان در ادامه به حساس شدن صحبت‌های میان عراقچی، افخم و اعضای مجلس اشاره کرد و افزود: آقای عراقچی به ما گفت امریکا در توافق فی‌مابین به 90 درصد تفاهم رسید که تنها ده درصد اختلاف داشت و سه مورد را نیز فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه دارای اشکال دانست.


عضو شورای آموزشی مجلس با بیان اینکه در این لحظه آقای ظریف وارد جلسه شد و آقای بروجردی خطاب به عراقچی گفت به ما بگوید امریکا بر سر کدام 90 درصد به توافق و کدام ده درصد به اختلاف و به سه مورد متذکر شده از سوی فابیوس چه بود؟


این نماینده مجلس از قول عراقچی گفت: در این لحظه سریعا آقای عراقچی به آقای بروجردی گفت اینها همه محرمانه است و شما حق دانستن آن را ندارید.


حجت الاسلام نبویان با انتقاد از این برخورد تیم مذاکره کننده ایران گفت: مردم نامحرم هستند نمایندگان مجلس را چرا محرم نمی‌دانید؟


وی با بیان اینکه ظریف بلافاصله بعد از صحبت عراقچی ادامه داد که شما چه می‌گوید گفت: ظریف خطاب به آقای بروجردی گفت نهایت این است که من را استیضاح کنید و اگر این اتفاق نیز بیفتد من یک کلمه نخواهم گفت.


نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این سوال که چگونه می‌شود جان کری، وندی شرمن و اوباما به مردم خود گزارش دهند اما دولت و تیم مذاکره کننده مردم و مجلس را محرم نداند بیان داشت:‌تیم مذاکره کننده کاملا محترمانه به ما گفت به شما ارتباطی ندارد.


وی به بحث بین خود و ظریف اشاره کرد و گفت: من به آقای ظریف گفتم شما به من بگوید آیا نمایندگان قانونا حق دانست این مذاکرات را دارند یا خیر اگر نداریم برای چه نشستیم و اگر داریم شما به چه حق این حق قانونی را سلب می کنید.


نبویان ادامه داد: در نکته دوم به ظریف متذکرم شدم شما به ما حق بدهید تا در برخورد با شما احتیاط کنیم زیرا آن تیمی که قطعنامه 598 را به امام تحمیل کرد همان تیمی بود که در سال 82 نیروگاه‌های هسته‌ای ما را تعلیق کرد و همان تیمی است که قرارداد ژنو را امروز پذیرفته یعنی آقای هاشمی و معاونش آقای روحانی.


عضو کمیسیون آموزشی مجلس بااشاره به اینکه به ظریف گفتم دوستان به تو می‌گویم کسی که کارشناسی ارشد و دکتری خود را در امریکا خوانده و زبان انگلیسی‌اش قوی شده نباید پس از اینکه از پشت درهای بسته بیرون می‌آید با مردم خود با زبان انگلیسی صحبت کند درحالی که خبرنگاران ایرانی نیز باید در این جلسه باید از مترجم کمک بگیرند.


وی ادامه داد: رهبر به ما فرمودند در علم آنقدر رشد کنید که دنیا برای فهم رشد شما مجبور به آموختن زبان فارسی شود اما شما با این حرکتتان هویت فرزندان ما را می‌گیرید.


این نماینده مجلس از قول ظریف گفت: ظریف به من پاسخ داد زمانی که انگلیسی حرف نمی‌زنم مترجم 50 درصد از صحبت من را نمی‌تواند برساند.


نبویان با اشاره به پاسخ خود به ظریف به او گفتم پس 35 سال رهبر و رئیس جمهورهای ما چگونه درمحافل بین المللی حرف می زند نکند مشکل ما این است که نتوانستیم 50 درصد حرفمان را منتقل کنیم.


وی ادامه داد: ظریف در پاسخ من گفت احتمال مشکل ما همین است.


وی در ادامه با بیان اینکه در سه ماه آخر دولت احمدی نژاد ما 18 هزار سانتریفیوژ نصب کردیم اما از ابتدای دولت آقای روحانی تا به امروز تنها چهار عدد سانترفیوژ نصب شده گفت: من بیش از صد ساعت و چهل مرتبه برنامه اقدام مشترک وهمان توافق نامه صورت گرفته میان ایران و غرب را مطالعه کردم و در آن همه داشته های هسته‌ای ما یک به یک برچیده شده است.


نبویان در پایان گفت: بارها از ظریف خواستم تا اجازه بدهد متن توافقنامه را در تلویزیون برای مردم بگویم اما آنها به هیچ عنوان این اجازه را نمی‌دهند تنها نگرانی ما این است که تنها داشته ما در نیروگاه هسته‌ای که دوربین های آفلاین باشد را به روی غرب آنلاین کنند و این یعنی امریکا از داخل کاخ سفید ما را مدیریت کند.