http://asromid.com/uploads/thumbnails/thum-419ebe0b07905dc17bc-58783908123635687360_126526.jpg

به گزارشخبرگزاری تسنیمازارومیه،شاید بیشتر یئرآلماکابابی خورهای دو آتیشه ارومیه‌ای هم خبر ندارند که آوازه این ویژگی غذائی‌شان همه‌گیر شده و شاید اصلا نمی‌دانند که تناول سیب زمینی پوست نکنده تنوری به همراه نان سنگک و  دیگر مخلفاتش صرفا مختص مردم این منطقه است.

البته چند سالی است که یئرآلماکابابی از شهرهای دیگر کشور هم سر در آورده است، احتمالا نزدیک‌ترین معادل فارسی یئرآلماکابابی همان سیب زمینی تنوری معروف است، حال آنکه همتای فارسی این عبارت ترکی بار مفهمومی یئرآلماکابابی را به همراه ندارد.

غذایی که تنه به تنه فست فودهای خارجی می‌زند

اینکه ارومیه‌ای‌ها می‌توانند با پرداخت مبلغی ناچیز یک وعده غذای خوش طعم و سالم را میل کنند، یئرآلماکابابی را به یکی از محبوب‌ترین و پر فروش ترین فست فود های شهر ارومیه تبدیل کرده است.

اگر مضرات و قیمت های سرسام آور فست فودهای امروزی را کنار گذاشته و معنای واژگان آن را مد نظر قرار دهیم یئرآلماکابابی یک فست فود سنتی واقعی است.

کوچه‌های عرضه کننده یئرآلماکابابی مدام زیادتر می‌شوند

نوستالژی یئرآلماکابابی به سالم و سریع السرو بودن آن ختم نمی‌شود، امروز شاید هزاران نفر در ارومیه به طور مستقیم و غیر مستقیم با یئرآلماکابابی در ارتباط‌اند و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

سکانس دراما و احساسی ماجرا هم به آنجایی می‌رسد که یرآلماکابابی و کوچه‌هایی که بوی سیب زمینی تنوری در آن پیچیده، به بخش جداناپذیری از خاطرات جوانان ارومیه‌ای تبدیل شده است.

یئرآلماکابابی یا همان کباب سیب زمینی با وجود اینکه چند دهه‌ای از تولدش در آذربایجان نمی‌گذرد، امروز به یکی از جاذبه‌های گردشگری ارومیه تبدیل شده است.

یئرآلماکابابی، طعم خاطره مشترک اورموی‌ها

نان سنگک داغ، سبزی و سیب زمینی پوست نکنده‌ای که در میان چند کیلو نمک به صورت ترد تنوری شده است، اصلی‌ترین اجزای یئرآلماکابابی را تشکیل می‌دهند، البته طی چند سال اخیر، افزونه‌هایی مثل کره، گوجه فرنگی، سس، فلفل، تخم مرغ و پیاز هم به درون ساندویچ یا همان لقمه یئرآلماکابابی نفوذ کرده‌اند و یئرآلما‌خورهای ارومیه‌ای با توجه به ذائقه خود آن‌ها را از لقمه کم و زیاد می‌کنند.

در این میان، به هیچ عنوان نمی‌توان نقش دوغ محلی ارومیه را در افزایش محبوبیت و همه‌گیر کردن سیب زمینی کبابی کتمان کرد.

خواص یئرآلماکابابی

در وادی خواص تغذیه‌ای سیب‌زمینی آمده است که خوردن این محصول وارداتی از آمریکای لاتین برای قلب و لثه‌ها مفید بوده و یک مسکن درد و ترمیم‌ کننده مناسب زخم معده است.

سرو کردن سیب زمینی در نقاط مختلف کشور با تاثیر پذیری از فرهنگ و ذائقه‌های مردمان آن منطقه متفاوت است، گروهی سیب زمینی(یئرآلما) را سرخ می‌کنند و گروهی ترجیح می‌دهند آن را به شکل آب پز یا چیپس مانند مصرف می‌کنند. 

امروز محققان می‌دانند که با سرخ کردن سیب‌ زمینی چه بلایی بر سر این ماده غذایی می‌آید، به‌ طوری که آن را از یک ماده غذایی مفید به غیرمفید و یا حتی مضر تبدیل ‌می‌کند.

غذایی بدون روغن، پر از کالری

روش سنتی پخت سیب زمینی در ارومیه مزایایی در پی دارد، اول اینکه روغن در این روش حذف می‌ شود در نتیجه کالری اضافه‌ای که در پی سرخ‌کردن به سیب‌زمینی‌ها افزوده می ‌شد، دیگر وجود ندارد.

خوب است بدانید که پخت تنوری سیب زمینی پوست نکنده ارزش های غذایی این ماده ارزشمند را حفظ می‌کند، زیرا این سبزی نشاسته‌ای یکی از منابع غذایی گیاهی آهن نیز به حساب می‌آید و اغلب با پوست کندن این سبزی، آهن نیز به دور ریخته می‌شود در حالی که با تنوری کردن اتلاف این ماده مغذی به حداقل می‌رسد.

یئرآلماکابابی از مرزهای فرهنگی گذر کرده است

امروزه تب یئرآلماکابابی ارومیه از مرزهای آذربایجان غربی و حتی مرزهای کشورمان نیز فراتر رفته است و چه بسیار افرادی که با آرزوی چشیدن طعم یئرآلماکابابی و دوغ ترشی که در زبان محلی اَیران نامیده می شود به ارومیه سفر می‌کنند.

یئرآلماکابابی مخصوص قشر خاصی از جامعه نیست، مردم از مرفه ترین قسمت های شهر ارومیه تا محله‌های کم بضاعت آن به راحتی یک غذای کامل و خوشمزه را میل می‌کنند و این یعنی هیچ فقیری در ارومیه با شکم گرسنه سر به بالین نمی‌گذارد.

اطمینان از بهداشتی بودن یئرآلماکابابی

در حالی که همه یئرآلماکابابی فروش‌های ارومیه‌ای بدلیل اطمینان به سنگگ پزی‌هایی سطح شهر که سال‌ها نان بهداشتی مردم را تامین کرده‌اند پخت بهداشتی سیب زمینی‌های خود را به آنان سپرده و به بهداشتی بودنشان نیز اطمینان دارند اما با این حال این خود مردم ارومیه هستند که بهترین کیفیت یئرآلماکابابی را بخوبی می‌شناسند و افزایش مراجعات‌شان به مغازه‌های فروش این غذا در برخی محله‌ها نشان از کیفیت بالای یئرآلماکبابی این اصناف دارد.

امروزه بوی یئرآلماکابابی در بسیاری از کوی برزن‌های ارومیه پیچیده است و هر رهگذر غیر بومی تلاش می‌کند حداقل یک بار از این غذای ساده اما خاطره انگیز تناول کند.

نقش یئرآلماکابابی در اشتغال محلی

فروش یئرآلماکابابی نقش بسزایی در ایجاد اشتغال دارد، به گونه‌ای که با کمترین امکانات می‌توان پول خوبی از فروش این غذای لذیذ به جیب زد، فروش سیب زمینی تنوری می‌تواند در صندوق عقب یک ماشین فرسوده و یا بر روی یک اربه دستی صورت بگیرد.

خیلی از دانش آموزان قدیم و جدید خاطرات فراموش ناشدنی از یئرآلماکبابی فروش روبروی مدرسه شان دارند.

برای اولین بار از سوی نمایندگیخبرگزاری تسنیمدر آذربایجان غربی پیشنهاد می‌شود این غذای متفاوت اورموی‌ها به ثبت ملی و جهانی برسد، چراکه یئرآلماکابابی چیزی کم از پیتزا ندارد.

گزارش از: محمد آقایارلو