http://fa.abna24.com/upload/image/2016/06/05/22_5754748558fe8.jpg

من احساس می‌کردم قوی‌ترین مرد جهان هستم و هیچ رقیبی را برای خود نمی‌شناختم اما با دیدن چهره امام خمینی و تحول عظیمی که ایشان ایجاد کرده بود خودم را مقابل ایشان چون پر کاهی مقابل کوهی یافتم...

اگر بخواهیم از ابتدای دوران مدرن تاکنون، از بین همه رشته های ورزشی یک ورزشکار حرفه ای را به عنوان "برترین"، "بزرگترین"، "مشهورترین"، "محبوب ترین" و "تأثیرگذارترین" ورزشکار تاریخ نام ببریم، او بدون شک «محمدعلی» است؛ محمدعلی کلی.

این قهرمان جهان و المپیک، 23 سال پیش، در سال 1372 ش. برای دومین بار به ایران سفر کرد. انگیزه اصلی او زیارت حرم امام رضا(ع) برای تقاضای شفا جهت بیماری مغزی پارکینسونش بود.

در تهران و ایران همه نگاه‌ها به او معطوف شد و وی علیرغم بیماری، علاوه بر سفر به مشهد مقدس، برنامه های فشرده زیادی را انجام داد.

محمدعلی افسانه ای  که در سال 1962 م. به دین اسلام مشرف شد و بعدها تأثیرات شگرفی در گرایش جوانان غربی به اسلام و نیز مبارزات سیاهپوستان علیه نژادپرستی گذاشت، دیروز پانزدهم خرداد 1395 در سن 74 سالگی بر اثر اختلالات تنفسی درگذشت.

آنچه در پی می آید مصاحبه اختصاصی سرویس ورزش روزنامه خراسان با «محمدعلی کلی» است:

ــ انگیزه سفرتان به ایران اسلامی چست؟

محمدعلی: نخست برای تشرف به حرم هشتمین امام شیعیان جهان و درخواست شفا یافتن چون مدت‌هاست از نوعی بیماری مغزی به نام پارکینسون رنج می‌برم و این اواخر شدت بیشتری پیدا کرده است و دیگر دیدن کشور شما و آشنایی با مردمی که در قرن اخیر اسلام را در جهان اعتبار تازه‌ای بخشیدند بود.

محمدعلی کلی در حرم امام رضا علیه السلام ــ سال 1372 هجری شمسی

         

ـــ از لحظه ورود به ایران، تاکنون چه برنامه‌هایی داشتید؟

محمدعلی: من با همراهانم روز سه‌شنبه گذشته وارد کشور شما شدیم، روز چهارشنبه با رئیس سازمان ورزش ایران ملاقات و گفت‌وگویی انجام شد و روز پنجشنبه در تلویزیون تهران میزگرد کوتاهی داشتم و بعدازظهر همان روز برای ادای احترام و زیارت به مرقد امام خمینی رفتیم.
روز بعد، من و دوستان همراهم در نماز جمعه شرکت کردیم و بعدازظهرش به اولین دوره مسابقات بین المللی حفظ و قرائت قرآن کریم رفتیم.
روز شنبه از نمایشگاه بین‌المللی کتاب دیدن کردیم و عصر همان روز به شهریار و رباط کریم رفتیم و با مردم مسلمان و مستضعف این مناطق دیدار داشتیم و بعدازظهرش به مشهد آمدیم.
اینک در خدمت شما پابوس امام رضا(ع) هستیم و امروز هم قرار است از موزه آستان قدس رضوی دیدار کنیم و جهت تبرک نهار را میهمان حضرت باشیم و بعد از ظهر هم به تهران عزیمت کنیم.

محمدعلی کلی در مرقد امام خمینی(ره) ــ 1372 هجری شمسی

         

ـــ چه خاطره‌ای از آمدنتان به ایران دارید؟

محمدعلی: در مرقد امام خمینی مردم زیادی بودند و فضای معنوی و خوبی آن جا حکمفرما بود مردم در آنجا شعار مرگ بر آمریکا می‌دادند. من گفتم بگویید مرگ بر کلینتون نه مرگ بر آمریکا می‌دانید حدود 10 سال پیش وقتی که انقلاب شما به ثمر نشسته بود من تصویری از امام خمینی را در تلویزیون لبنان دیدم و آن هنگام احساس می‌کردم قوی‌ترین مرد جهان هستم و هیچ رقیبی را برای خود نمی‌شناختم اما با دیدن چهره امام خمینی و تحول عظیمی که ایشان ایجاد کرده بود خودم را مقابل ایشان چون پر کاهی مقابل کوهی یافتم.

محمدعلی کلی در بین دانشجویان انقلابی مقیم آمریکا ــ 1357 هجری شمسی

         

ـــ چگونه شد که به دین مبین اسلام گرویدید؟

محمدعلی: نژاد سیاه در آمریکا همیشه مورد ظلم قرار گرفته است و دین اسلام در میان سیاه‌پوستان آمریکا طرفداران زیادی دارد. چهره‌های شاخصی همچون لوترکینگ در نهضت آزادی‌بخش سیاهان آمریکا نقش زیادی داشته و دارند. من بعد از مطالعه در ادیان به دین اسلام مشرف شدم. یادم می‌آید در سال 1962 که اسلام آوردم، در اولین مسابقه خود روی رینگ بوکس اعلام کردم: "من دیگر کاسیوس نیستم؛ من دیگر مشروب نمی‌خورم؛ من محمدعلی هستم؛ یک مسلمان معتقد به اصول اسلام".

ــ کمی هم از خودت برای ما بگو.

محمدعلی: اسم اولیه من «کاسیوس مارسلوس کلی» بود. متولد 17 ژانویه سال 1942 هستم و اکنون درست 50 سال و یک ماه دارم در ایالت «کنتاکی» در شهری به نام لوئیس ویل به دنیا آمدم. سه بار ازدواج کرده‌ام حاصل آن هفت دختر و دو پسر است. دو برادر هم دارم که در قید حیات هستند...