دوم بهمن ارومیه

به گزارشخبرگزاری تسنیمازارومیه، امروز نخستین جلسه کمیته ارتباطات و اطلاع رسانی ستاد دهه فجر آذربایجان غربی با حضور جمعی از مدیران تشکل‌های مطبوعاتی، سرپرستان خبرگزاری‌های فعال در استان و جمعی از مدیران و فعالان رسانه‌ای در سالن جلسات صداوسیمای مرکز آذربایجان غربی برگزار شد.

در این جلسه علی ملا احمدی مشاور اجرایی صداوسیمای مرکز آذربایجان غربی اظهار کرد: هم اینک هم در رسانه‌های مجازی و هم مکتوب استان فعالیت‌های مطلوبی در بالابردن سطح آگاهی اجتماعی و بلوغ سیاسی و فرهنگی مردم منطقه  انجام می شود که باید همچنان ادامه یابد.

آگاهی بخشی با رویکرد امید آفرینی

وی گفت: امید بخشی به جامعه توأم با آگاهی بخشی از وظایت مهم و حیاتی رسانه‌هاست بنابراین تبیین پیشرفت‌های ملی در تمام عرصه‌ها با این رویکرد باید انجام گیرد.

ملا احمدی تصریح کرد: امروز رسانه‌های استکباری به دنبال زدودن امید از دل مردم ایران هستند و اگر رسانه‌های داخلی بتوانند امید را به جامعه تزریق کنند، بسیاری از توطئه های دشمنان به شکت منتهی می‌شود.

جشنواره آثار انقلابی

امید سیاح مسئول واحد مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این جلسه اظهار کرد: با همکاری خانه مطبوعات استان بسترهای بازشناسی رویدادهای انقلاب از طریق رسانه‌های مختلف آذربایجان غربی در حال آماده سازی است تا با با اعلام فراخوانی زمینه تولید آثار مرتبط با معرفی رویدادهای انقلاب اسلامی در قالب جشنواره‌ای فراهم آید.

وی گفت: استفاده از خاطرات یادگاران، مجاهدان و مبارزان انقلابی آذربایجان غربی در تهیه آثار رسانه‌ای گوناگون یک ضرورت است اما متاسفانه تاکنون از ظرفیت یادگاران دوران مبارزات انقلابی به ویژه در شهر ارومیـه استفاده خوبی نشده است.

گردهمایی فعالان رسانه‌ای

حجت فیروزیخت، دبیر انجمن خبرنگاران و نماینده استانداری آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار کرد: استانداری آذربایجان غربی در حال جمع بندی و برنامه‌ریزی برای افتتاح پروژه‌های عمرانی است و جزئیات این برنامه‌ها در جلسات مطبوعاتی خدمت عموم مردم استان اطلاع رسانی می‌شود.

وی با تقدیر از صداوسیما مرکز استان آذربایجان غربی به دلیل پخش تصاویر قدیمی و ماندگار از فعالیت‌های انقلابی مردم استان در سال های اخیر بیان کرد: پخش این تصاویر برای نسل جوان راهگشا و برای نسل انقلاب  بسیار لذت بخش است و امیدواریم این روند مثبت ادامه پیدا کند.

وی برگزاری گردهمایی فعالان رسانه ای و مطبوعاتی استان برای ایجاد هماهنگی در پوشش مناسب راهپیمایی روز 22 بهمن و ایام الله دهه فجر را مفید دانست و خواستار انجام آن شد.

رقابت آفرینی برای پوشش اخبار انقلابی

مرتضی نبی زاده نماینده کمیته دانشجویی ستاد دهه فجر و دبیر ارشد خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا نیز در این کمیته ضمن تاکید بر لزوم ایجاد فضای رقابتی برای پوشش مناسب و حرفه ای برنامه های دهه فجر اظهار کرد: ایجاد چنین فضایی در بین رسانه‌ها برای پوشش مناسب و خلق آثار حرفه‌ای می‌تواند نقش مهمی در پوشش مناسب برنامه‌های دهه فجر سال 92 ایفا کند.

کرامت سرپرست خبرگزاری جمهوری اسلامی در آذربایجان غربی نیز در این جلسه ضمن ابراز نگرانی از پایین آمدن کیفیت تولید اخبار در رسانه‌ها اظهار کرد: کاهش تولید آثار فاخر و تاثیرگذاز، و اتکا به خروجی رسانه‌های دیگر بسیار نگران کننده است.

استفاده از آثار آرشیوی رسانه‌های قدیمی

وی افزود: شایسته است رسانه‌های قدیمی‌تر که در سالهای انقلاب در آذربایجان غربی فعالیت می‌کردند با بهره‌مندی از تصاویر و آثار آرشیوی خود زمینه استفاده شهروندان از آن را در قالب نمایشگاهی فراهم آورند.

کرامت گفت: متاسفانه چند سال پیش آرشیو آثار مربوط به انقلاب در این رسانه از آذربایجان غربی برای بهینه سازی به تهران انتقال داده شده و مفقود شده و عملا امکان استفاده از آن فراهم نیست.

رسانه‌ها ارزش‌های انقلابی را معرفی کنند

محمد آقایارلو مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی ندای ارومیـــه نیز در این جلسه با تبیین ارزش‌های یک رسانه انقلابی اظهار کرد: رسانه انقلابی باید در برابر مسائل کشور و مسائل منطقه ای مسئولانه برخورد کند و چنین رسانه‌ای نباید نقش تریبون دشمن در بحران های ملی را بر عهده گیرد.

آقایارلو با تاکید بر لزوم فعالیت‌های حرفه‌ای در ایام الله دهه فجر گفت: به نمایش گذاشتن وحدت اقشار مختلف مردم با مذاهب و ادیان گوناگون در راهپیمایی 22 بهمن از مهم ترین  محور های فعالیت رسانه ها در این ایام می‌تواند باشد.

حماسه دوم بهمن در تقویم انقلاب گنجانده شود

محمّد آقایی پر مدیرخبرگزاری تسنیمدر آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار کرد: سالروز حماسه دوم بهمن ارومیه پس از گذشت بیش از سه دهه فقط چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته و این موضوع به عنوان بخش مهمی از تاریخ انقلاب در منطقه آذربایجان نباید با تغییر دولتها دچار فراموشی شود.

وی افزود: مردم ارومیه به عنوان تنها شهری که شیوه مبارزه مسلحانه با رژیم 2500 ساله شاهنشاهی را در سال 57 برگزیدند نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشته و شهدای گرانقدری را در این راه تقدیم نظام اسلامی کرده اند بنابراین پاسداشت قیام مسلحانه دوم بهمن در ارومیه یک مطالبه از سوی افکار عمومی است.

10پخش فیم مستند 10 فیلم سینمایی انقلابی

آقایی پر گفت: مردم ارومیه در دوم بهمن 57 با فرماندهی حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی، مجاهد نستوه آذربایجان با سنگر گرفتن در مسجد اعظم ارومیه به مقابله مسلحانه با حمله لشگر 64 پیاده که با تانک های نظامی به قصد تخریب مسجد اعظم وارد خیابانها شده بودند اقدام کردند.

در این جلسه مدیران بخش‌های مختلف صدا و سیمای آذربایجان غربی مشروح برنامه‌های این رسانه در ایام الله دهه فجر را اعلام کردند که بر اساس آن با پخش ده فیلم سینمایی با موضوع انقلاب اسلامی در این ایام برنامه‌های زنده تلوزیونی و رادیویی با حضور مسئولان و چهره‌های انقلابی استان به روی آنتن می‌رود.

پخش برنامه مستند انقلاب اسلامی در آذربایجان غربی که سال گذشته تهیه شده است از دیگر برنامه‌های صدا و سیمای آذربایجان غربی در دهه فجر است.