به گزارش خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارس، هجمه‌ها به مجلس نهم که رویکرد متفاوتی با دولت یازدهم دارد، پس از سخنان سعید حجاریان کلید خورد.

القای «سیاسی کاری» و اظهار نظر درباره « تغییر مسیر آینده» پارلمان، خطی است که این روزها اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها با اهداف مشترک آن را پیش می‌برند و سعی دارند هزینه انتقاد از دولت را به شدت افزایش دهند؛ مسیری که لازمه آن ورود زودهنگام به مسائل انتخاباتی برخلاف رویکرد مقام معظم رهبری است.

مقام معظم رهبری*رهبر انقلاب: ورود زودهنگام به بحث‌های انتخاباتی را اصلاً را تأیید نمی‌کنم

رهبر معظم انقلاب 24 مهر 91 در دیدار بسیجیان ضمن رد کامل ورود زودهنگام برخی به عرصه‌ انتخابات تأکید کردند: «انتخابات نزدیک نیست، ولی برخی از همین حالا وارد این عرصه می‌شوند که اصلاً این مسئله را تأیید نمی‌کنم، زیرا هر چیز باید در جای خود و وقت خود انجام شود».

* از انحلال تا تغییر ریل مجلس آینده

اما عبور از مجلس نهم و ورود به مباحث انتخاباتی مجلس از چه زمانی کلید خورد؟ پس از اینکه سعید حجاریان درگفت‌‌وگو با یک رسانه دولتی بحث انحلال مجلس شورای اسلامی را مطرح کرد، دستیار ویژه رئیس‌جمهور نیز در جمع ستادهای روحانی در سیستان و بلوچستان بر طبل آغاز فعالیت‌های مجلس و تغییر ریل آن کوبید.

حجاریان در مصاحبه خود تاکید کرده بود: «نمایندگان بر خلاف خواسته مردم حرف بزنند و عمل کنند و بعد آن وقت ببینند آیا مردم حوزه‌های انتخابیه‌شان آنها را به شهرشان راه می‌دهند؟ اگر این کار را بکنند مردم آنها را حتی به شهرهایشان راه نمی‌دهند. من معتقدم حتی اگر قرار باشد قانون اساسی عوض شود، باید شرایطی فراهم شود تا مانند بسیاری از کشورها، دولت بتواند مجلس را منحل کرده و انتخابات زودهنگام برگزار کند تا مردم مجدداً رای دهند و سیستمی هماهنگ پدید آورند.»

* یونسی: مهمترین برنامه پیگیری انتخابات مجلس است!

از سویی دیگر نیز علی یونسی دستیار ویژه رییس‌جمهور در دیدار با اعضای ستاد انتخاباتی حسن روحانی درعلی یونسیسیستان و بلوچستان از اعضا خواست تا همچنان فعال باقی بمانند. وی با تاکید بر اینکه ستادها باید برای انتخابات مجلس از هم‌اکنون فعالیتشان را آغاز کنند، گفته بود: این ستادها بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری راکد شد که در این سفر تاکید کردم این به زیان دولت است و فعالان سیاسی و اجتماعی باید فعال و به‌روز باشند و از هم‌اکنون برای انتخابات بعدی مجلس فعالیت خود را آغاز کنند.»

موضع گیری‌های دستیار ویژه رئیس‌جمهور درباره انتخابات آینده کماکان ادامه داشت؛ تا جایی که او در نشست با تعدادی از اصلاح‌طلبان، تلویحا از تسخیر مجلس دهم سخن گفت و تاکید کرد: «مهمترین برنامه‌ای که اکنون باید آن را پی گیریم انتخابات مجلس شورای اسلامی است که باید همانگونه که در انتخابات ریاست جمهوری با شعار اعتدال مردم به پای صندوق‌های رای آمدند در انتخابات مجلس نیز باید چنین اتفاقی بیفتد.» یونسی در عین حال تنها راه نجات اصلاح‌طلبان را حمایت از روحانی عنوان کرده بود.

*درخواست ترکان از مردم برای تجدیدنظر در رای‌شان

اما اکبر ترکان دیگر مشاور منسوب به رئیس‌جمهور بود که در گفت‌وگو با یک روزنامه زنجیره‌ای اصلاح‌طلب با اشارهاکبر ترکانبه رویکرد نظارتی مجلس و همچنین سوالات نمایندگان از برخی وزرای دولت، تصریح کرد: کسانی که عقلانیت و تدبیر را قبول ندارد مسلم است که مقابل دولت یازدهم خواهند ایستاد!

مشاور ارشد رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما باید این دو سال مجلس را تحمل کنیم، اظهار داشت: ما از مردم استدعا می‌کنیم که فعالیت آنها را به خوبی رصد کنند و اگر دیدند که این رفتار درست و منطقی نیست در انتخابات مجلس آینده تجدیدنظر کنند.

ترکان در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد: در این دوره دو ساله تا انتها شاهد برخورد مجلس و دولت خواهیم بود!

البته آقای ترکان به جز این پیش گویی، چندی پیش نیز نمایندگان را تهدید کرده بود و در یادداشتی که در روزنامه شرق منتشر شد، گفته بود: در صورت نزدیک نبودن نظرات نمایندگان به آقای روحانی، دور بعد مردم به آنها رأی نخواهند داد.

* ورود دختر رفسنجانی علیه مجلسفائزه هاشمی

اخیراً نیز فائزه هاشمی دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مصاحبه‌ای با سایت ضدانقلاب روزآنلاین نمایندگان مجلس را تند، افراطی و بی‌منطق خواند و آنان را به دلیل سوال از وزرا، متهم به ایجاد فضای تهدید و ارعاب علیه دولت کرد.

دختر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مصاحبه می‌گوید مجلس فراتر از مسئولیت خود و به صورت سلیقه‌ای فشار می‌آورد تا دولت را از مسیرش منحرف کند.

* استقبال کرباسچی از انتخابات مجلس

اظهارنظرها درباره پارلمان یازدهم و تلاش برای تبدیل نمایندگان به وکیل‌الدوله‌هایی مطیع به همین جا ختم نشد؛غلامحسین کرباسچیغلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در گفت‌و‌گو با نشریه منتسب به خود به استقبال انتخابات مجلس رفت و در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای فعال شدن حزب کارگزاران دارید و اینکه حزب کارگزاران در انتخابات آتی مجلس فعال خواهد بود یا خیر گفت: بنابر مصوبات شورای مرکزی حزب و نظرات دوستان، حزب در حال افزایش اعضای شورای مرکزی و تشکیل ستاد مرکزی در تهران است که به زودی جزئیات آن اعلام می‌شود؛ در انتخابات آتی تلاش می‌کنیم همراه و هماهنگ با سایر گروه‌های اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا حضوری فعال داشته باشیم.

* اصلاح‌طلبان لیست انتخاباتی خود را هم مشخص کردند!

در ادامه این استراتژی اصلاح طلبان، رسول منتجب نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی از ارائه لیست مشترک برای انتخابات مجلس خبر داد و تصریح کرد: تمام گروه‌های اصلاح‌طلب از کارگزاران تا غیرکارگزاران برای انتخابات مجلس لیست مشترک خواهند داد.

همچنین حسین مرعشی سخنگوی تعلیق شده حزب کارگزاران هم درباره انتخابات مجلس اظهار داشت: حتما حزب کارگزاران در قالب ائتلاف بزرگ اصلاح‌طلبان لیست خواهد داد.

در عین حال مرتضی حاجی عضو بنیاد خاتمی نیز طی سخنانی گفته بود: «تفکیکی بین اصلاح‌طلبان و دولت برای انتخابات مجلس وجود ندارد.» وی همچنین گفته بود: نباید در عرصه سیاسی هیچ گروهی متوقع باشد که حداکثر انتظاراتش برآورده شود.

* آیا منسوبان دولت از مسیر اشتباه باز می‌گردند؟

به گزارش خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارس، با مرور مواضع اصلاح‌طلبان، کارگزاران و دولتی‌ها به نظر می‌رسد آنها برای عبور از مجلس نهم و تسخیر پارلمان آینده، بسیار زودهنگام وارد معرکه شده اند و وظایف اصلی خود را به دلیل فعالیت انتخاباتی به حاشیه برده‌اند، حتی سعی دارند برای دو سال آینده ستادهای خود را نیز فعال نگه دارند.

اصلاح‌طلبان نیز همانطور که یونسی دستیار رئیس جمهور نیز اذعان کرد «تنها راه نجات شان حمایت از روحانی است»، از این رو آنها در تضعیف مجلس فعلی و برنامه ریزی برای ورود به خانه ملت از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد و همگام با دولتی‌ها سعی دارند با فشار به مجلس اصولگرا خود را از زیر بار انتقادها نسبت به عملکرد نامطلوب برخی وزرا از جمله وزیر علوم و مفاسد اقتصادی اخیر در دولت خارج کنند؛ مسیر اشتباهی که قطعاً‌ قوه مجریه را از انجام کارهای اساسی کشور باز می‌دارد.