نمی دانم چرا رئیس جمهورسعی در مثبت جلوه دادن نتیجه مذاکرات دارد؟!

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای روحانی در گفتگوی تلویزیونی خود در شب گذشته اعلام کرده  که ما قطعا در مذاکرات به توافق می رسیم آیا با توجه به مهلت آخر مذاکرات که در 24 ماه نوامبر تعیین شده می توان نسبت به آینده و نتیجه این مذاکرات خوشبین بود، عنوان کرد:  آقای  روحانی  رئیس جمهور ایران  به طور کامل به مباحث مربوط به مذاکرات نپرداختند و گزارش کاملی به مردم ارائه نکردند.

وی ادامه داد: در رابطه با بحث غنی سازی به توافقی رسیدند اما وی در سخنرانی شب گذشته خود دقیقا تعداد سانتریفیوژها را مشخص نکرد و  در این پخش زنده به توافق یا عدم توافق ایران با 1+5 در نشست اخیر تیم هسته ای جمهوری اسلامی با شش کشور جهان اشاره ای نشده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روحانی باید به اندازه و حجم سانتریفیوژها طبق توافق قبلی ایران با 1+5  اشاره می کرد، عنوان کرد: نه تنها که به تعداد سانتریفیوژها اشاره ای نشده است، بلکه حتی در این گزارش زیاده خواهی و شروط آمریکایی ها و فرانسه هم  به سمع مردم نرسیده است.

کوثری افزود: بنابراین نباید گفته شود که ما در مذاکرات به توافق رسیدیم یا قطعا به توافق خواهیم رسید و آنها با غنی سازی موافقت کردند؛ اگر این طور بود باید یک اطلاع رسانی دقیق صورت می گرفت.

وی  با اشاره به اینکه گروه 1+5 با تعداد اندکی از حجم سانتریفیوژها موافقت کرده است، تاکید کرد: اما هنوز ما به توافق قطعی با طرفین مذاکرات یعنی گروه 1 +5 نرسیدیم و چیزی هم در این خصوص امضا نشده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: در اصل مجلس هشتم به دولت ابلاغ کرده که باید 20 هزار مگابایت برق از طریق انرژی هسته ای تولید شود و حجم فعلی قابل قبول نیست.

 کوثری با ابراز اینکه باید به مدت زمان لغو تحریم ها هم اشاره می شد، گفت: در رابطه با مسئله لغو تحریم هم باید مدت آن مشخص شود که در این گزارش هیچ توجهی به آن نشد.

وی در انتها خاطر نشان کرد: مسئله دیگردر مورد مجتمع آب سنگین اراک « سایت خنداب»  است آیا حجم تولید آن بر اساس راکتور 40 مگابایتی به کارش ادامه می دهد و یا حجم تولید باید کاهش پیدا کند در نهایت باید گفت که  ایران با گروه 1+5 هنوز بر سر مسائل اصلی و اساسی به توافق نرسیدند ولی ایشان به طور کل تاکید می کنند که ما به توافق رسیدیم، نمی دانم چرا رئیس جمهور می خواهد نتیجه را مثبت جلوه دهد، مسئله اصلی اینجاست که این گونه گزارش دادن ایراد دارد.



,,